Geslaagde eerste stedelijke studiedag voor alle vakdocenten
Een primeur: afgelopen maandag hadden we voor het eerst een stedelijke studiedag. Met een opkomst van 31 vakdocenten ervaarden we een energieke en nuttige dag. Adriaan Mellema kwam namens Signum en zijn rol bij Stichting KIO vertellen over het belang van persoonlijke ontwikkeling van docenten. Hij refereerde aan de topsportmentaliteit: elkaar helpen als het tegenzit, opstaan en weer doorgaan. Een mooie metafoor voor vallen en opstaan als beginnende vakdocent.
Belangrijke pijler van de middag was de presentatie van drie documenten: de motorische leeromgeving, de Kwaliteitskaart en de Rubric. De motorische omgeving laat zien waar de kansen liggen om meer te bewegen voor het jonge kind van 0 tot 12 jaar. Vervolgens kwam de Kwaliteitskaart voor bewegingsonderwijs aan bod. Deze is ontwikkeld vanuit input van de vakgroep en de expertisepunten van ATO en Signum. Daarna sloten we af met de Rubric waarmee we persoonlijke ontwikkeling van vakdocenten in gang zetten. Nu is voor iedereen duidelijk waar we naartoe willen als professionals. De volgende stap is om dit per stichting te borgen binnen de eigen visie.
Burner Games
De dag was gelukkig niet alleen theoretisch; al snel kwamen we ook in beweging. Dennis Witsiers inspireerde door zijn Burner Games met ons te delen. In bijna anderhalf uur doorliepen docenten non-stop en gretig nieuwe spelvormen en snelle games. Dit vertaalde zich in onze hoofden al door naar de gymles voor morgen.
BeweegBelang
Na de lunch was het projectteam van BeweegBelang aan de beurt. De focus ligt hier op 0- tot 8-jarigen; we helpen met oefeningen rondom de natuurlijke ontwikkeling van hun reflexen. Van BeweegBelang inspireren we en leiden we professionals in het KDV en de onderbouw van het PO op. Ook was er aandacht om tools mee te geven aan de vakdocenten om hiermee te werken binnen de gymles en/of school.
Kwaliteitskaart
Daarna gingen de vakdocenten aan de slag met een verdieping van de Kwaliteitskaart. Dat vertaalde zich naar een persoonlijk doel met vier concrete vragen:
- Wat is mijn persoonlijke doel in relatie tot kwalitatief goed bewegingsonderwijs?
- Welk gedrag ga ik hiervoor inzetten?
- Wat levert het mij en de kinderen op?
- Wat is de meerwaarde voor de organisatie?
Zo kozen de docenten met alle input van de dag een weloverwogen doel. We spoorden ze aan om dit met de directeur te delen. We streven ernaar om iedereen aan de slag te krijgen met deze ontwikkeling en hier de volgende studiedag op terug te komen. Zo krijgt iedereen de kans om op eigen niveau te groeien en verbonden te blijven met hun vakgenoten.
Kortom: een erg geslaagde dag!