Joyce geeft drie tips om BeweegBelang voor jonge kind toe te passen binnen kinderdagverblijf

Tip 1

Om efficiënt met bewegen en de methode Bodymap te kunnen werken, is het van belang dat in éérste instantie de juiste condities en randvoorwaarden gecreëerd worden. Denk hierbij aan de inrichting en materialen. Dan hebben we het bijvoorbeeld over grondboxen in plaats van enkel hoge boxen. Gymnastiekmatten om veilig en comfortabel op te kunnen bewegen. Spiegels op kindhoogte. En materialen die bodymap-bewegingen stimuleren, bijvoorbeeld met balletjes, klei, zand etc.

Tip 2

Daarna is het van belang dat er (meer) bewustwording gecreëerd wordt bij de PM’ers. Dit kan door de beweegposters in de groepsruimte op te hangen en niet alleen aan de buitenkant van de groep op de deur. Zet hiernaast ook de beweegkalenders op een zichtbare plek neer. Neem de speelkalender er bijvoorbeeld voortaan tijdens het tafelmoment, na het liedjes zingen bij. Door dit op een vast moment te doen, wordt het automatisch onderdeel van de dagplanning. Door dit zichtbaar te maken in de groepen, word je er als PM’er automatisch aan herinnerd.

Een mooi voorbeeld van hoe je een Beweeghoekje (met Bodymap) kan creëren voor meer bewustzijn, zien jullie op onderstaande foto. Deze foto heb ik gemaakt bij PA op Wikveld.

Om ouders meer te betrekken bij het belang van bewegen, kun je bijvoorbeeld foto’s maken van de activiteiten waar de kinderen mee bezig zijn en deze laten zien tijdens het ophaalmoment.




Tip 3

Wanneer bovenstaande gerealiseerd is, kan je ‘BeweegBelang’/Bodymap onderdeel laten worden van de dagplanning en activiteiten. Dit kost geen extra tijd! Met kleine stapjes en met al geplande activiteiten (volgens thema bijvoorbeeld) kun je bewegen uitbreiden. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Je hoeft niet specifiek nieuwe activiteiten te bedenken om gericht met Bodymap te kunnen werken. Aanpassen/uitbreiden van al geplande (dagelijkse) activiteiten is een makkelijke manier. Neem bijvoorbeeld een verfactiviteit in het thema ‘zomer’, dat gepland staat om zittend aan tafel te doen met gebruik van kwasten. Dit kun je aanpassen door de kinderen te laten staan en met (beide) handjes te laten verven. Verder zijn alle vaste momenten, zoals bijvoorbeeld fruit eten, de lunch en de dagopening, ideale momenten om met de methode Bodymap bezig te zijn zonder dat dit extra tijd/voorbereiding vraagt. Denk er tijdens het fruitmoment/lunch bijvoorbeeld aan om kinderen tegelijkertijd in ieder handje een stuk fruit/brood aan te bieden. Op deze manier ben je al bezig om druk uit te oefenen in beide handpalmen. De ontwikkeling van de fijne motoriek vertrekt hier namelijk. Zo ook het op de grond zitten/liggen tijdens de dagopening. Dit is een efficiënte en makkelijke manier om al met Bodymap bezig te zijn.
  • Of wanneer kinderen met ballen aan het gooien zijn. Dan kun je ze stimuleren om hiervoor beide handjes te gebruiken in plaats van met één handje te gooien. Doe het voor aan de kinderen en daag ze uit dit na te doen. Iedereen heeft namelijk een dominante (voorkeurs) hand en een ondersteunende. Let op dat je niet te snel een voorkeurhand van het kind bepaalt, want dat kán problemen opleveren. Kleine kinderen imiteren het gedrag van mensen uit hun omgeving. Als je ze steeds de mogelijkheid geeft om met één hand te werken, kan het zijn dat ze een niet-natuurlijke voorkeurhand ontwikkelen, puur en alleen omdat ze mama of papa of PM’er nadoen. Zo heb je naast een voorkeurhand ook een voorkeuroog, -oor en -been. Veel evenwichtsstimulering is nodig om bovenstaande vlot te laten verlopen.
  • Stimuleer kinderen door ze zonder schoenen en op blote voetjes te laten spelen. Blote voetjes zorgen namelijk voor veel grip om bewegingen te kunnen oefenen. Denk hierbij aan het rollen bij peuters, maar ook zeker het rollen, tijgeren, kruipen, gaan staan bij baby’s. Schoenen beperken de kinderen hier echt in.
  • Laat kinderen zoveel mogelijk hun jassen en schoenen zelf aan- en uittrekken. Grijp niet te snel in.
  • Laat kinderen op de grond zitten/liggen tijdens (voor) lees momenten.
  • Zorg dat er gymnastiekmatten op de groep zijn. Gymnastiekmatten bevorderen het comfort en gemak voor zowel kind als PM'er om (mee) te doen met grondactiviteiten. Je gaat dan als PM'er zelf makkelijker op de grond zitten/liggen en de kinderen kunnen er heerlijk op springen, rollen etc. Schoenen beperken kinderen in deze bewegingen, dus ook hier het liefste met blote voetjes. Dit is overigens ook veiliger wanneer ze bijvoorbeeld een ander kindje raken tijdens hun spel.
  • Ook voor de grondboxen geldt dat er voldoende gymnastiekmatten of andere zachte matten in dienen te liggen. Met name deze leeftijdscategorie (baby’s) heeft er veel baat bij wanneer zij veel op de grond liggen, zitten en spelen. En zo min mogelijk in stoeltjes, wippertjes etc. Gymnastiekmatten in de grond box zorgen voor comfort en veiligheid. Leg bijvoorbeeld standaard een mat voor een spiegel. Van belang is wel dat de spiegels op babyhoogte hangen, dus zo laag mogelijk bij de vloer. De grondbox is ideaal voor baby’s om zich daar zo optimaal mogelijk te kunnen bewegen. Ze moeten voldoende ruimte hebben om het rollen, tijgeren en kruipen te leren. Dit is een basisvaardigheid bij Bodymap. Zorg dus dat deze ruim, aantrekkelijk en praktisch ingericht is. Op deze manier nodigt het de PM’ers ook meer uit om daar met de baby’s te spelen. Gymnastiekmatten die de gehele vloer van de grond box bedekken zouden ideaal zijn. Probeer ook te denken aan het belang van blote voeten. Met name als een baby in zijn speeltijd zit, moeten de voetjes zich vrij kunnen bewegen. Dit zorgt voor meer grip en is veiliger. De grond is dé ontwikkelingsplek, dus maak daar zoveel mogelijk gebruik van.

Doe je voordeel met bovenstaande tips. En als je de scholing Bodymap nog niet gevolgd hebt: neem contact op met trainingen@compasnul13.nl en volg de gratis scholing Bodymap in twee avonden.

Joyce Vlamings,
Pedagogisch coach en Bodymap Beweegcoach