Risicovol buitenspelen opent nieuwe wereld voor kinderen


Feit: kinderen zijn minder fit en bewegen minder goed. En dus zullen we ze een betere beweegomgeving moeten bieden, vindt Jordy de Wit. “Als we kinderen vanaf jonge leeftijd prikkelen om meer te bewegen, gaat er een nieuwe wereld voor ze open.” Jordy is binnen onze gemeente al twaalf jaar als combinatiefunctionaris werkzaam. Vol enthousiasme vertelt hij wat de positieve invloed is van ‘risicovol buitenspelen’ op kinderen.

Risicovol buitenspelen

Belangrijk: binnen de schoolmuren bewegen

“Als er één plek is waar we invloed kunnen uitoefenen op de motorische vaardigheden van kinderen, dan is dat de school”, begint Jordy zijn verhaal. “Ik denk dat we daar dus ook veel meer gebruik van moeten maken. In de thuissituatie heb je minder invloed op wat kinderen doen en hoe ze dat doen. Binnen de schoolmuren is dat anders. Hier heb je de mogelijkheid om sturing aan bewegen te geven. Dat is ook onze kracht als vakleerkracht.”

We ontwikkelden een methodiek

Binnen de gemeente is er een methodiek voor kwalitatief bewegen in ontwikkeling: de motorische leeromgeving. Jordy: “We hebben een duidelijke visie op hoe we kinderen kwalitatief goed beweegonderwijs bieden. De afgelopen tijd zijn we met Team KIDS onder aanvoering van Roel druk bezig geweest om dit te vertalen naar acht speerpunten voor een ideale motorische leeromgeving. Als school kun je ervoor kiezen om je hierop te focussen. De pauze/ buitenspeeltijd leent zich hier uitstekend voor. Wanneer scholen hier benieuwd naar zijn, kunnen ze meer informatie opvragen.“

Risicovol buitenspelen

Jordy vervolgt: “Eén van acht speerpunten is risicovol buitenspelen. Dat is waar ik nu op inzoom. Als voorbeeld neem ik de Baggerloop. In september deden liefst 1644 kinderen van achttien scholen uit onze gemeente aan dit jaarlijkse evenement mee. Wat mij betreft is de Baggerloop een perfect voorbeeld van hoe we kinderen prikkelen om op een uitdagende manier te bewegen en zo meer zelfvertrouwen te krijgen in hun beweegpatroon. Doordat de kinderen meer zelfvertrouwen krijgen, groeien ze in hun motorische ontwikkeling.”

Tevreden kinderen Baggerloop

Allerlei speelmogelijkheden aan de Oosterplas

Tijdens de Baggerloop spelen kinderen in het zand. Ze klimmen en klauteren over obstakels en komen langs alle speelmogelijkheden aan de Oosterplas. ‘Soms best spannend, maar ook zoveel leuker dan rekenen of schrijven’, reageren veel kinderen na afloop. “Dit is precies wat we willen bereiken”, vertelt Jordy. “Door kinderen allerlei nieuwe activiteiten uit te laten proberen, verleggen ze hun grenzen. Zo kunnen ze hun angsten overwinnen. Op het moment dat dingen lukken, zie je dat hun zelfvertrouwen groeit en stijgt de motorische ontwikkeling van het kind. Ook ervaren ze dat bewegen vooral heel leuk is om te doen.”

Verenigingen betrekken

De Baggerloop is niet de enige activiteit die we vanuit de gemeente onder de noemer ‘risicovol buitenspelen’ organiseren. Er zijn meerdere stedelijke evenementen waar volop aandacht is voor risicovol (buiten)spelen. Denk aan evenementen als urban, sportclinics en de Schoolsportolympiade. We werken samen met sportverenigingen en bereiken bij dit soort activiteiten alle kinderen. We stimuleren kinderen ook actief om lid te worden van een vereniging. In plaats van het Sjors Sportief-boekje gaan we dit jaar flyers versturen. Verder komt er een nieuwe website waar kinderen gemakkelijk kunnen zoeken naar wat ze op sportief gebied willen doen. Dit alles doen we in samenwerking met het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Tijdens de gymlessen is er ook volop aandacht voor buitenspelen. We proberen daarbij verenigingen in de buurt van scholen te betrekken. Zo leren kinderen de weg naar verenigingen in de buurt beter kennen.”

Eindelijk naar school fietsen

Dat scholen en (vak)leerkrachten een grote impact kunnen hebben op hoe vrij kinderen zich door het leven bewegen, blijkt uit een persoonlijk voorbeeld van Jordy. “Ik kreeg in de gaten dat een meisje uit groep 7 niet kon fietsen. Dat wilde ik haar graag leren. Het meisje wist niet eens wat een bel of een standaard was. En dat terwijl ze al vanaf groep 1/2 bij ons op school zat. Ik begon mijn dag gewoon wat eerder, leende een fiets en haalde het meisje thuis op, zodat ze de route naar school meteen leerde kennen. En als ik pauze had, mocht ik tijdens schooltijd met haar gaan oefenen. Natuurlijk vond ze het fietsen spannend en is ze wel eens gevallen. Door het tóch te doen, ervaart ze nu de vrijheid van kunnen fietsen. Ze hoeft niet meer binnen te blijven en kan zelf op haar fiets buitenspelen of naar vriendinnen toe.”

Meer informatie?

En laat dit nu net de meerwaarde zijn van ‘risicovol buitenspelen’, stelt Jordy. “Vanuit de gemeente zijn we daarom heel bewust bezig om een kwalitatief goede omgeving voor bewegen te ontwikkelen. Risicovol buitenspelen is één van onze acht speerpunten. Wil je hier als leerkracht, management of school meer over weten? Neem dan vooral contact met ons op.”

Contact

Jordy de Wit

Medewerker Sport en Bewegingsonderwijs BS Mariaschool

T. 06 25 64 33 17

jordy.dewit@s-hertogenbosch.nl

'Als er één plek is waar we invloed kunnen uitoefenen op de motorische vaardigheden van kinderen, dan is dat de school.'